Prowadzący
dr Krzesimir Wiater
Podstawowym zadaniem pracowni jest zainicjowanie i rozbudzenie indywidualnych postaw oraz osiągnięcie elementarnej sprawności warsztatowej w zakresie podstaw rzeźby studyjnej. Opanowanie umiejętności wyrażania zadanych treści środkami rzeźbiarskimi, wprowadzenie studenta w czynne, racjonalne obserwowanie i analizowanie natury rozumiane jest jako niezastąpiony środek do poznania i zrozumienia form i zasad rzeźby. Realizowane ćwiczenia i zadania obejmują studium postaci z natury – portret, akt (detal), płaskorzeźba. Badanie wzajemnych relacji i zależności przestrzennych oparte jest na wnikliwej analizie anatomiczno – konstrukcyjnej postaci w zróżnicowanych układach. Studenci poznają zasady posługiwania się formą rzeźbiarską, zastosowanie środków wyrazu adekwatnych do założenia. Inspiracja , analiza układu, konstrukcja , struktura , kontrast , przestrzeń w rzeźbie pełnej i płaskorzeźbie z uwzględnieniem indywidualnych możliwości studenta oraz rozwijanie wrażliwości i świadomości rzeźbiarskiej – to zadania jakie stawia przed studentem program pracowni.
Podejmowane zadania realizowane są w trakcie stacjonarnych, pracownianych ćwiczeń obejmujących etap prezentacji tematu/ zadania, przygotowania odpowiedniej konstrukcji, budowy bryły kompozycji przestrzennej, formowanie modelu docelowego poprzez analityczną obserwację motywu i poddawanie jej koniecznej interpretacji.Realizacja ćwiczeń semestralnych związana jest z zapoznaniem studenta z problematyką technologiczną i artystyczną zawartą w ćwiczeniu.Omówienie zagadnień związanych z nowym zadaniem nakierowane jest na wyjaśnienie założeń merytorycznych, uściśleniu pojęć i języka rzeźby.Efekty pracy nad poszczególnymi zadaniami zostają podsumowane w obecności całej grupy . Cały proces dydaktyczny oparty jest na korektach indywidualnych, które pozwalają określić i uwzględnić możliwości kreacyjne studenta , jego predyspozycje oraz temperament.
Podstawowym kryterium oceny jest określenie efektów zrealizowanych ćwiczeń i zadań studyjnych. Ocenie podlega sposób zastosowania odpowiednich środków wyrazu artystycznego przyjętych w realizacji zadań. Weryfikowany jest stopień zrozumienia założenia, wnikliwość obserwacji, intensywność poszukiwania właściwych rozwiązań, aktywność, kreatywność i dociekliwość oraz zaangażowanie w proces dydaktyczny.