tytuł/stopień:
|
|
specjalność:
|
|
uczelnia/status: ASP Łódź |
Na drodze wiatru
data i miejsce uzyskania stopnia: 03.03.2011rok ASP Kraków
promotor: prof. Andrezj Jocz (z ASP w Łodzi)
recenzenci:
prof. Wiesław Bielak (z ASP w Krakowie)
dr hab. Mariusz Białecki (z ASP w Gdańsku)
pliki: Praca pisemna.pdf
“Aby wyjaśnić mój stosunek do rzeźby jako formy , mój sposób rozumienia tejże formy plastycznej powinienem zacząć od teorii wywodzących się z nurtu racjonalistycznego sztuki współczesnej , której ważnym elementem był konstruktywizm z suprematyzmem Kazimierza Malewicza . Teoria suprematyzmu zakładała całkowite zerwanie sztuki z rzeczywistością wizualną , maksymalne uproszczenia form poprzez ich syntezę oraz selekcję i całkowite odejście od narracji i przedmiotowości w sztuce , tak aby najważniejszym stało się odczucie dzieła plastycznego. Władysław Strzemiński ,współzałożyciel łódzkiej ASP , kontynuując myśl suprematyzmu Kazimierza Malewicza powołał własną koncepcję unizmu w malarstwie. Strzemiński pozbawiając dzieło dynamiki oraz iluzji przestrzeni i unifikując chromatykę uzyskiwał jednorodną kompozycję o jednolitej fakturze . Artysta stosował oparty na „złotym” podziale odcinka układ proporcji w swoich działaniach plastycznych .Unizm był kontynuacją i radykalizacją koncepcji konstruktywizmu Malewicza , ale postawił pod znakiem zapytania dalsze perspektywy dla malarstwa.”- fragment rozprawy doktorskiej.
Zdjęcia dzieła doktorskiego: